Director revista
Redactor Sef
Din turismul rural romanesc
Alese de noi pentru voi
Sustinute de Vacantelatara.ro
Citeste in format PDF
Expoziția „Brâncuși: surse românești și perspective universale” s-a deschis la Muzeul Național de Artă din Timișoara. Este o expoziție care prezintă circa 100 de lucrări, dintre care 22 de sculpturi emblematice aduse de la muzee internaționale, plus fotografii și filme realizate de Constantin Brâncuși.
„Expoziția scoate în evidență anumite aspecte ce evocă legătura artistului cu țara sa natală, cu arta și literatura românească, lăsând publicului libertatea să descopere aceste relații subtile după propriile intuiții și simțăminte. De aici, necesitatea de a prezenta etape importante din creația sa, punând accentul pe prima perioadă, ce poartă însemnele formării sale în România, și pe dialogul pe care l-a întreținut în permanență cu compatrioții săi prin participarea la diverse manifestări artistice”, spune Doina Lemny, curatoarea expoziției.
Există însă și lucrări de maturitate, în special de la muzeele internaționale, lucrări emblematice sau mai puțin cunoscute, care ies pentru prima oară din faimoasele colecții pentru a ajunge în România. În acest sens, expoziția beneficiază de împrumuturi excepționale de la Centre Pompidou, din Paris, care deține, prin Atelierul lui Brâncuși, cea mai mare colecție de Brâncuși din lume, de la Tate, din Londra, de la Fundația Guggenheim din Veneția, precum și din alte colecții particulare.
De asemenea, lucrările timpurii ale lui Brâncuși sunt aduse de la Muzeul Național de Artă al României și de la Muzeul de Artă Craiova. Numeroasele fotografii și cele două materiale video filmate chiar de către Brâncuși intră într-un dialog inedit cu operele expuse.
“Sărutul”, 1907, piatră de Marna
Lucrarea a fost prezentată publicului pentru prima dată în anul 1910, în cadrul expoziţiei grupului “Tinerimea Artistică”, la București. Ea a intrat în circuitul internaţional după ce artistul a prezentat varianta în gips a acesteia, la expoziţia din 1913, deschisă la Armony Show în New York.
Blocul de piatră cuboidal prezintă busturile a doi tineri uniţi într-o îmbrăţișare. Femeia cuprinde cu braţele sale umerii bărbatului, iar palmele sunt încruţișate de gâtul acestuia. Bărbatul vine în continuarea acestei îmbrăţișari, braţele sale întregind cercul.
Sculptură concepută în antiteză cu “Sărutul” lui Rodin, se remarcă prin renunţarea la orice detaliu nesemnificativ și concentrarea în gestul amplu al îmbrăţișarii ce contopește cele două siluete, redând astfel nemijlocit întreaga forţă expresivă a iubirii.
Se consideră îndeobște că, odată cu “Sărutul” lui Brâncuși, s-a născut arta modernă. (text Muzeul de Arta Craiova)
“Domnișoara Pogany”, copie după varianta din 1913, bronz
Modelul lui Brâncuși a fost pictoriţa de origine maghiară Margaret (Margarit) Pogany, pe care artistul a cunoscut-o în 1911, la Paris. Prima variantă a lucrării a fost executată în marmură și se află astăzi în colecţia Muzeului de Artă din Philadelphia, ea a devenit celebră după ce artistul a prezentat varianta în gips a acestia la expoziţia din 1913, deschisă la Armony Show la New York, și a stârnit reacţii dintre cele mai controversate în presa vremii.
Detractorii au numit-o “un ou fiert așezat pe un cub de zahăr”, dar ea a rămas în istorie și în conștiinţa general drept “Zâna cea bună a sculpturii abstracte” și, într-o terminologie mai pronunţat filosofică, arhetipul figurii umane în arta modernă. (text Muzeul de Arta Craiova)
Text, foto: Bogdana Contras
Eveniment susţinut prin Programul Catena pentru Artă.