CU ALEXANDRU VLAHUŢĂ, ÎN VRANCEA, ACASĂ, LA CONAC

revista@vacantelatara.ro
catena-blog

Vrancea – o întreagă Românie la scară redusă! „... se poate zice că această Vrance este însăşi icoana în mic a unităţii neamului nostru” (Nicolae Iorga).

           Călătorind din sudul fierbinte şi politicianist, traseul viitoarei autostrăzi a Moldovei ne poartă prin preajma centrelor urbane Buzău şi Râmnicu Sărat. Aici, în Râmnic, în mijlocul unui sens giratoriu din inima oraşului, demult, în anii 1930, a fost dezvelit un bust al scriitorului Alexandru Vlahuţă. Acum, intersecţia este încadrată de Centrul cultural „Florica Cristoforeanu” [mare interpretă lirică, prea puţin cunoscută în ţară, născută la Rm. Sărat, din tată primar, decedat prematur, şi mamă italiancă, rămasă cu patru copii mici, „venetică” fără niciun sprijin, fiind aproape izgonită, abia la Bucureşti găsindu-şi supravieţuirea], precum şi de Colegiul Naţional „Alexandru Vlahuţă”. Apropo, la momentul dezvelirii bustului scriitorului, presa timpului atenţiona că Oscar Späthe, de altfel un sculptor recunoscut, a neglijat proporţionalitatea, astfel că soclul era prea îngust faţă de bust. Atunci, speranţa era a unui provizorat. După aproape un secol, descoperim încă o dată că „Nimic nu e mai durabil ca provizoratul!”... 


La nord de Rm. Sărat, curând intrăm în judeţul Vrancea. O vizită documentară – în cazul nostru, în cadrul „caravanei” Asociaţiei Jurnaliştilor şi Scriitorilor de Turism din România (preşedinte, Mihai Ogrinji) – nu putea să omită obiective ale Muzeului Vrancei, precum mausoleele eroilor Mărăşeşti, Mărăşti şi Soveja, precum şi Casa memorială „Ion Roată” din Câmpuri, de pe DN spre Soveja; de asemenea, mormântul familiei geografului Simion Mehedinţi de la biserica Matei Basarab din cadrul fostei mănăstiri Soveja, unde savantul a fost reînhumat mai târziu, în 1993; Teatrul comunal şi Ateneul popular din Focşani, ambele purtând numele donatorului, filantropul „Maior Gheorghe Pastia”; mormântul lui Ioan Slavici din Panciu, unde scriitorul ardelean a fost reînhumat după cutremurul din 1940. Gazda ideală a membrilor AJTR pe perioada sfârşitului de săptămână petrecut în Vrancea a fost familia Fănică Panciu, a ex-primarului orăşelului al cărui nume îl poartă, totodată fondator al Asociaţiei Culturale „Ioan Slavici”.

           Dinspre Rm. Sărat, pe E 85, după intrarea în judeţul Vrancea, curând se ajunge în comuna Dumbrăveni. Locul e cunoscut pentru statuia ecvestră, amplasată pe un mic promontoriu, a generalului rus Aleksandr Suvorov (1730-1800), de sculptorul Marius Butunoiu.


Tot în comuna Dumbrăveni, la Dragosloveni, se află Muzeul memorial „Alexandru Vlahuţă”. Născut la Pleşeşti (astăzi, Alexandru Vlahuţă), în judeţul Tutova/ Vaslui, după două căsătorii eşuate, scriitorul s-a recăsătorit aici, la Dragosloveni, în 1905, cu Ruxandra, fiica unui proprietar agricol. De observat că, odinioară, Dumbrăveni (sub numele de Plăineşti) şi Dragosloveni aparţineau de judeţul Râmnicu Sărat.

           Alexandru Vlahuţă (1858-1919) – prozator, poet, gazetar, animator cultural – după vârsta de 47 de ani, şi-a găsit la Dragosloveni liniştea de care avea atâta nevoie. Fire sensibilă, patriot, moralist, a fost principalul exponent al sămănătorismului, curent ideologic şi literar constituit în jurul revistei „Sămănătorul” (1901-1910) – concepută şi lansată chiar de către Alexandru Vlahuţă şi de către George Coşbuc. Principalul teoretician al curentului a fost Nicolae Iorga. Al. Vlahuţă a publicat un singur roman (Dan, 1894), dar mai multe volume de poezie, în epocă fiind comparat cu Mihai Eminescu. În egală măsură, nuvelist şi publicist. În anii 1890, a refuzat titlul de membru corespondent al Academiei Române. Specia pe care consacrat-o este reportajul literar, întruchipat, mai ales, de volumul România Pitorească (1901), un „atlas geografic comentat, traversat de o caldă iubire de ţară” – în cea mai frecvent citată caracterizare, aparţinându-i criticului Dumitru Micu. George Călinescu aprecia că „opera lui e mai mult un reportaj scris curat, un album de «icoane şterse», de «file rupte», de impresii luate «din goana vieţii». A şi formulat o estetică a instantaneului”. Suficient pentru a-l reconsidera, acum, precursor şi spirit tutelar al presei autohtone de turism. 


La Dragosloveni, Al. Vlahuţă i-a adăugat casei un nou corp, purtând amprenta stilului arhitectonic românesc, cu cerdac şi pridvor, autorul proiectului fiind Alexandre Clavel. Aici, la etaj, şi-a amenajat biroul. De aici, putea să aibă o perspectivă critică exactă asupra vremurilor pe care le trăia. Adesea – de jur împrejurul unei mese celebre – primea vizita prietenilor literari (B. Ştefănescu Delavrancea, I.L. Caragiale, O. Goga, D. Zamfirescu, I.Al. Brătescu-Voineşti). Scria: „Doi oameni am cunoscut în ţara noastră torturaţi de onestitatea şi religia artei lor, veşnic muncind şi veşnic nemulţumiţi de ceea ce au făcut, veşnic trişti, Eminescu în poezie şi Grigorescu în pictură”. S-a înconjurat de lucrări ale lui Grigorescu şi ale altor artişti. În 1907, va lua parte, la Câmpina, la înmormântarea prietenului său, căruia, trei ani mai târziu, îi va dedica albumul Pictorul N.I. Grigorescu – vieaţa şi opera lui. 

           În 1916, familia se refugiază din calea războiului, la Iaşi şi la Bârlad. În colecţia muzeului de astăzi, alături de docarul folosit pentru a-şi aduce prietenii la conac, se păstrează „carul de bejenie”. „L-am mai văzut la Iaşi, în iarna lui 1917. Privirea i se întunecase, glasul era cernit, iar părul negru sfida vârsta şi tristeţea sfâşietoare a timpului”, nota Cella Delavrancea, fiica prietenului său. La înapoiere, familia Vlahuţă va găsi casa distrusă. La 19 noiembrie 1919, scriitorul va pleca pe drumul fără de întoarcere. Este înmormântat la Bucureşti, în cimitirul Bellu ortodox (fig. 71). 


Amfitrioanele de la actualul muzeu ne explică ce a urmat. „Capabilă de toate devotamentele”, doamna Ruxandra Vlahuţă a înfiinţat, în 1926, un aşezământ de cultură, respectiv loc de întâlniri culturale şi şcoală pentru fetele din zonă. Şcoala va funcţiona până în 1948, pentru ca după un deceniu, în 1958, să fie deschisă casa memorială. În 1951, doamna deja plecase la întâlnirea cu soţul său. Fiecare dintre cele nouă încăperi are o funcţie precisă: salonul de primire; mărturii documentare; „spaţiu social şi uman al Pleşeştilor, locul de naştere al scriitorului”; dormitorul familiei; cămăruţa de rugăciune, cu icoane de la 1800; atelierul de lucru al doamnei Ruxandra Vlahuţă („cultul muncii [manuale], frumosului, continuităţii, tradiţiei”); camera de lucru şi camera prietenilor – acestea la etaj; şopronul, cu cele două atelaje. Apropo de „cultul muncii manuale”, Muzeul Vrancei cuprinde, în comuna Vânători, şi o Secţie de etnografie. Imobilului conacului de la Dragosloveni i se adaugă o frumoasă livadă.


Duhul scriitorului pluteşte în aerul de sfârşit de florar. Stăm, cu Vlahuţă, la sfat: „... în tot ce veţi face bun şi nobil, la orice pornire generoasă a voastră, în orice gând limpede şi tare, în orice închipuire inspirată, la orice realizare fericită de viaţă măruntă zilnică sau de artă veşnică, eu voi contribui cât voi putea de acolo de unde voi fi...” Semnele par evidente; în grădină, în retezătura trunchiului unui vechi salcâm, a lăstărit şi a crescut un puiandru de toată frumuseţea... 

           Programul de vizitare al muzeului, de miercuri până duminică, între 9 şi 17. Intrarea este... aproape gratis: între 10 lei (persoane active, pe cont propriu) şi gratuitate (de exemplu, pentru preşcolari).

           Toamna, într-o vreme, la Dragosloveni se organiza un salon literar. După aproape 40 de ediţii, manifestarea a intrat într-un con de umbră... Pe total însă, viaţa literară vrânceană are resurse nebănuite. Preşedintele Ligii Scriitorilor din Vrancea este prof. Culiţă-Ioan Uşurelu – scriitor, editor şi animator literar – pe cât de talentat, pe atât de prolific. L-am revăzut, cu drag, la Dragosloveni, la conac, în foşnetul stejarilor seculari, prezentându-ne două dintre volumele sale recente: Dialoguri polifonice. O sută de interviuri cu scriitori (700 de pagini!) şi, respectiv, Şoapte aforistice. Jos pălăria!

           „Înserează. Valea răsună de mugete. În aer e un miros răcoritor de brad şi de fâneaţă. Şi parcă nʼai mai intraʼn casă, şi parcă nʼai mai pleca de-aici...” (În Vrancea, la Alexandru Vlahuţă, România pitorească, ediţia a doua, I.V. Socecu, Bucuresci, 1902).

           

                                                                                                       Prof. univ. Nicolae LUPU,

                                                                                                                            membru AJTR

Vacanţe la ţară - Revista vacanţelor cu farmec

By Cristian Catana November 13, 2024
Când pașii te conduc spre un cadru de unde poți admira înălțimile Bucegilor și freamătul pădurii de la poalele lor, în satul Poarta ce aparține de comuna Bran, liniștea, rafinamentul și detalii ce țin de a simți…sunt gazde bune pentru turiștii ce trec pragul pensiunii “Bransilvania Chalet”.
By Cristian Catana November 13, 2024
Adesea “ acasă ” pentru poveștile crestelor motane din Bucegi, adăpost pentru montaniarzii osteniți și loc drag în care ne-am lăsat cel puțin o amintire, fiecare… Cabana Mălăiești este printre puținele cabane din munții Carpați care nu și-au pierdut farmecul de altădată. Situată la altitudinea de 1720 m, la intersecția a trei județe: Brașov, Prahova și Dâmbovița, Cabana Mălăiești își așteaptă hoinarii, punându-le la dispoziție o capacitate de 120 de locuri (în camere cu 3, 4, 6 paturi și priciuri), cât și servicii de masă.
November 13, 2024
ECOTIC împreună cu Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România au organizat în perioada martie – octombrie 2024 concursul JURNALISM PENTRU UN MEDIU CURAT dedicat jurnaliștilor din Romania.
By Cristian Catana November 13, 2024
Situată la aproximativ 50 de km de orașul Brașov, Cetatea Rupea își așteaptă turiștii într-o răsfoire a paginilor de istorie și cultură transilvană. Începând cu anul 2013, odată cu finalizarea procesului de restaurare, Cetatea Rupea a devenit un important reper pe harta obiectivelor cultural-istorice ale turismului României, atrăgând vizitatori din toate colțurile lumii.
October 31, 2024
Muzeul de Artă Contemporană din Sibiu găzduiește expoziția „Suprarealismul, dincolo de granițe” , singura expoziție din România dedicată curentului în anul care reprezintă centenarul primului manifest suprarealist – care a văzut lumina tiparului în 1924 și a generat una dintre cele mai importante revoluții artistice ale secolului XX. Expoziția de la Muzeul de Artă Contemporană din Sibiu se poate vizita până la 7 decembrie, de miercuri până duminică, în intervalul orar 10:00 – 18:00.
October 22, 2024
Prima ediție a Bienalei Living Content cu titlul "Earthcake" s-a deschis la 240 de metri sub pământ, în Salina Târgu Ocna. Pentru această ediție, curatoarea Adriana Blidaru a selectat nouă artiști internaționali din New York, Atena, Berlin, Amsterdam, București și Cluj: Adrian Ganea, Bogdana Dima, Geta Brătescu (în colaborare cu Alexandru Solomon), Jenna Sutela, Katja Novitskova, Lito Kattou, Mark Leckey, Nona Inescu și Rachel Rossin, rezultând o expoziție multimedia cu valențe poetice. Această Bienală de artă aduce în discuție contrastul dintre ideea de extracție și ideea de mediu benefic, lucrările din expoziție fiind inspirate de atmosfera specială a Salinei Târgu Ocna. B ienala "Earthcake" poate fi vizitată în perioada 28 septembrie – 27 octombrie 2024.
October 15, 2024
Artista Mariana Cîmpeanu a deschis la Galeria Romană cea de-a 20-a expoziție personală intitulată "Dincolo de timp - Arta ca identitate ". Picturile din această expoziție reprezintă drumul artistic al Marianei Cîmpeanu, un drum atemporal al sufletului care pornește de la rădăcinile noastre, de la tradițiile populare românești spre lumea contemporană. Expoziția de pictură a artistei Mariana Cîmpeanu se poate vizita în perioada 3 – 30 octombrie 2024, la Galeria Romană din București.
October 15, 2024
Am participat la evenimentul organizat de Centrul National de Invatamant Turistic (CNIT) cu ocazia căruia s-a anunțat lansarea oficială a Școlii de Ghizi, un proiect dedicat formării profesionale a ghizilor de turism din România. La conferința organizată în cadrul Muzeul Național al Țăranului Român , s-au reunit specialiști din turism, reprezentanți media și oficiali din industrie.
By Cristian Catana October 15, 2024
Acolo unde natura pare că a lăsat daruri pentru a fi descoperite și simțite de turiști, între crestele Pietrei Craiului și Bucegilor, domeniul MATCA Transylvanian Sanctuary din Șimon-Bran invită la tihnă, relaxare, răsfăț și contopire cu natura și tradiția locurilor. MATCA nu este doar despre servicii premium și calitate în domeniul ospitalității și turismului, este despre o experiență de vacanță…cu rost. Și acolo, pe dealul Bălăban, rostul și firescul și-au dat mâna într-o armonie perfectă.
By Cristian Catana October 14, 2024
Înscrisă în anul 2004 pe lista Monumentelor Istorice ale judeţului Cluj, elaborată de Ministerul Culturii şi Cultelor din România, Salina Turda reprezintă principala atracţie pentru turiştii veniţi să descopere împrejurimile oraşului Turda. Şi niciodată, această alegere pe care au făcut-o nu-i va dezamăgi. Începând cu luna ianuarie din anul 2010, Salina Turda a fost redată circuitului turistic după ample lucrări de reamenajare, devenind una dintre cele mai vizitate destinații din România de către turiștii străini. Gradul ridicat de conservare a detaliilor ce descriu perfect specificul lucrărilor miniere şi a utilajelor utilizate la transportul sării fac din Salina Turda un important obiectiv turistic, nu doar românesc, ci şi european sau chiar mondial.
Mai multe articole
catena-page
Share by: